Oprichting

Betales is op 10-10-2013 opgericht door Arjan Smit met als doel de slagingskansen van leerlingen op de middelbare school te vergroten en om kinderen, ouders en docenten te enthousiasmeren voor de technische vakken. Er is al een lange tijd een groot tekort aan technisch goede mensen, wat deels komt doordat de schoolboeken niet duidelijk zijn of de docenten hun lessen niet goed voorbereiden. “Daar moet een oplossing voor mogelijk zijn”.

Arjan Smit

“Met behulp van deze site wil ik laten zien wat mogelijk is in de lessen. Neem je leerlingen mee op reis door de technische wereld en laat ze zien waar ze naartoe kunnen en stop niet waar het boek eindigt.”
In de jaren dat ik bijles geef kom ik de meest uiteenlopende leerlingen tegen. Daar heb ik één ding echt uit geleerd: iedereen is anders. Wat voor de ene leerling goed werkt, werkt voor een ander helemaal niet. Sommige mensen moeten opgaven maken, en anderen hebben meer aan een samenvatting van een uur. Hieronder staan een aantal voorbeelden van leerlingen die ik tijdens de bijles heb gehad.

Bijlesverhalen

Natuurkunde, 4-5 VWO

Op de middelbare school begon ik met bijlessen en sommige mensen heb ik nadat ik geslaagd was nog bijles gegeven. Zo ook deze leerling, die grofweg iedere twee weken een afspraak heeft. Zij stelt 1,5h lang alleen maar vragen die zij heeft genoteerd tijdens de lessen en het maken van opdrachten. Het is ongelofelijk hoeveel zij doet voor het vak. Natuurkunde zal nooit haar sterkste vak worden, maar met deze instelling zal het geen enkel probleem worden. Gemiddeld is ze 1-2 punten vooruit gegaan.

Wiskunde A, 4 HAVO

Deze leerling belt eigenlijk voor ieder wiskunde proefwerk op om een samenvatting te krijgen van de hoofdstukken, en dan vooral van de hoofdstukken waar zij moeite mee heeft. Er worden zelden opgaven gemaakt, maar gemiddeld is ze wel 2-3 punten vooruit gegaan.

Wiskunde, 2VMBO-t

De leerling die ik hier bijles in geef, moet vooral oefenen. Het leren van fouten werkt hierbij het beste. Notatie is hierbij een van de strengste controle middelen, en verder iedere keer de vraag iets anders stellen, zodat ze dan wel langzaam tot het antwoord kunnen komen. Een soortgelijke vraag gaat dan vaker vanzelf goed.

Wiskunde A, 5VWO

Dit blijft een vak waarbij veel geleerd moet worden. Voornamelijk de notatie is hier een struikelblok. Dit kan echter goed aangepakt worden door veel te oefenen, en wekelijks te herhalen wat er al is gebeurd.

Wiskunde B, 5VWO

Als je tot 5 VWO komt zonder bijles, heb je voldoende inzicht. Deze leerling had alleen een motivatie nodig om te oefenen, waaraan hij direct vragen kon stellen. De fout op proefwerken was snel gevonden bij het kijken naar eerdere proefwerken, hij bleef te lang hangen bij 1 opgave waardoor hij in tijdsnoot kwam. De oplossing lijkt heel simpel: begin bij wat je zeker weet, en ga daarna pas naar de moeilijkere opgaves. Gemiddeld 2 punten vooruit gegaan. Op naar het eindexamen!

Scheikunde en natuurkunde, 6VWO

Deze leerling was een klassiek voorbeeld van een lanterfanter. Het hele jaar niets gedaan en werd in de laatste schoolexamenperiode wakker. “Ow, toch iets moeilijker dan gedacht, wat nu?”, zei hij. Tja, zijn ouders wisten het antwoord wel: bijles. In twee maanden hebben we alle stof voor natuurkunde en scheikunde doorgenomen, waar hij zelf buiten de bijlessen ook erg serieus aan werkte. Hij is dan uiteindelijk ook in één keer geslaagd. In totaal 3 punten gestegen in twee maanden.

In verband met privacy van de leerlingen zijn namen weggelaten. De genoemde gemiddelde vooruitgang zijn aannames van het gemiddelde punt dat ze eerst stonden

Bijlessen

Herkent u zichzelf of uw kind in een van de bovenstaande verhalen? U kunt bij mij persoonlijk om bijles vragen.

Cursussen

In alle vakken die op betales zijn vermeldt, geef ik zelf bijles. Uiteraard heb ik hierdoor ook veel ervaring met MS PowerPoint, MS Word en MS Excel, waardoor ook cursussen mogelijk zijn. Mocht u hier interesse in hebben, mail mij dan. Ik zal uw email binnen 24 uur beantwoorden.

A. Smit
Oprichter Betales